Wednesday, December 18, 2013

Menonton Di Panggung Wayang

Menonton di panggung wayang hanya sekadar menghabiskan dan membuangkan masa. Mensia-siakan waktu hukumnya berdosa, tidak kiralah cerita di panggung tersebut ditaja ataupun tidak ditaja oleh pihak tertentu. Apatah lagi jika ditaja oleh minuman keras, sudah jelas berdosa kerana bersubahat dan mengganggu hati serta merosak jiwa dan akhlak. Bahkan, secara umumnya kita mengetahui bahawa cerita-cerita yang ada di panggung wayang ketika ini kebanyakannya berunsur lucah dan ganas serta melalaikan dan membuang waktu.
Sesungguhnya setiap muslim itu diperintahkan supaya benar-benar menjadi pengikut Islam dan memiliki sifat-sifat orang beriman seperti difirmankan oleh Allah SWT. dalam ayatNya yang bermaksud, "Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat, mereka akan melewati mereka (berlalu sahaja) dengan menjaga kehormatan diri." (Al-Furqaan, ayat 72)
Dinyatakan dalam ayat yang di atas bahawa percakapan yang sia-sia, komedi lucu yang mengarut, hiburan yang tiada bermanfaat dan semua bentuk dosa adalah ditentangi. Begitu juga ayat ini mengutuk segala perbuatan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan, yang mana panggung wayang dikatakan memainkan peranan yang besar. Untuk mereka yang memilih untuk menghabiskan masa lapang dengan hiburan dan pertunjukan yang melalaikan, Allah SWT. telah berfirman yang maksudnya, "Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan main-main dan senda gurau belaka, dan sesungguhnya negeri akhirat itu lebik baik bagi orang-orang yang bertaqwa." (Al-An'am, ayat 32)

No comments:

Post a Comment